Mengapa Orang Bukan Melayu Tidak Minat Menyertai Tentera

Menyokong panggilan oleh ketua Angkatan Tentera Raja, Mohamed Affandi Raja Mohamed Noor untuk meningkatkan pengambilan orang bukan Melayu ke dalam angkatan sebanyak 10% setahun, Persatuan Patriot Nasional telah mendedahkan alasan mengapa orang bukan Melayu tidak lagi berminat.
Presiden Patriot, Brigadier-Jeneral (Rtd) Mohd Arshad Raji berkata dalam satu kenyataan, organisasi itu memberikan pandangannya dengan jujur sebanyak yang mungkin terhadap "beberapa isu yang sangat sensiti
Beliau berkata, dari tahun 1960-an hingga akhir tahun 70-an, kakitangan Angkatan Tentera bukan Melayu berjumlah kira-kira 30% daripada jumlah tenaga kerja keseluruhan.
Malah, Tentera Laut dan Angkatan Udara mempunyai peratusan yang lebih tinggi. Selama bertahun-tahun, angka ini beransur-ansur menurun kepada sekitar 5% pada ketika ini.

Menurut Mohd Arshad, satu sebab mengapa orang bukan Islam tidak berminat untuk menyertai adalah kerana kini terdapat pembahagian ketara terhadap etnik dalam angkatan tentera.

Orang bukan Melayu berasa seperti "anak tiri"

 

Mengikut dasar tindakan afirmatif kerajaan pada 1980-an telah meresap ke dalam pentadbiran ketenteraan, Arshad berkata "kata-kata pelik seperti 'orang kita' telah merayap ke dalam minda komander tentera".
Secara perlahan-lahan, para komander melihatkan sesetengah daripada orang bawahan mereka sebagai "saudara tiri" atau "anak tiri", tidak seperti sebelum ini di mana semua dianggap sebagai sama rata.

Perasaan sebagai 'orang luar' membuatkan ramai berasa seperti tidak diundang. Oleh itu, bermulalah era individualistik dan perilaku mementingkan diri dalam kalangan anggota tentera. "

Walaupun banyak jeneral bersimpati dan menjaga semua orang di bawah jagaan mereka, Napoleon kecil dalam kementerian pertahanan, iaitu penjawat awam dengan kuasa, menghasilkan dasar yang berkaitan dengan kenaikan pangkat dan menguatkuasakan peraturan yang tidak tertulis serta sistem kuota berkenaan orang bukan Melayu.
Menurut Arshad, pada akhir tahun 70-an dan 80-an, apa-apa kenaikan pangkat untuk pegawai di atas pangkat Mejar akan dianggap sebagai politik. Bagi pegawai tentera dan lelaki, politik adalah "makhluk" luar biasa.
Khusus bagi pegawai bukan Melayu, makhluk aneh ini memasuki kehidupan mereka dan terus menghantui mereka sejak tahun 1980-an dan meninggalkan rasa pahit yang lama.

Apabila pegawai-pegawai ini menamatkan khidmat pada tahun 1990-an, hanya sedikit sahaja yang bercakap tentang kebaikan organisasi itu.
"Ini diikuti dengan diarahkan untuk memanggil mereka dengan panggilan 'Tuan' dan memberi penghormatan kepada pegawai bawahan mereka, yang merupakan satu lagi faktor yang mematahkan semangat."
Mohd Arshad berkata tidak ada jalan keluar untuk aduan dan apa-apa bentuk protes atau pendapat boleh dianggap sebagai pemberontakan dan kesalahan di bawah undang-undang tentera.





Sebab lain adalah pasukan tentera menjadi sesuatu yang semakin berpusatkan agama Islam
Bermula dari tahun 80-an, tentera telah menjadi semakin berkait dengan agama dan orang bukan Melayu berasa lebih terasing. Huru-hara dalam kehidupan para pegawai dan tentera sangat ditentukan oleh sensitiviti agama.
Ini akhirnya menjejaskan perasaan kebanggaan dan kesetiaan bersama serta setiakawan dalam unit tentera pelbagai kaum.
Arshad berkata faktor-faktor ini tidak hanya menjejaskan tentera tetapi juga pasukan polis dan organisasi perkhidmatan awam yang lain.

"Masalah yang dihadapi hari ini adalah hasil daripada dasar dan keputusan kerajaan kita sejak beberapa dekad yang lalu. Betul atau salah, hanya sejarah yang akan menentukan. Tetapi kita mempunyai masalah sama yang berlaku hari ini, iaitu pegawai dan tentera yang bersara satu atau dua dekad lalu, walaupun mereka berkhidmat kepada raja dan negara kita dengan penghormatan dan kebanggaan, tidak menggalakkan belia untuk mendaftarkan diri dalam tentera," kata Arshad

Tambah Arshad lagi, masalah ini adalah endemik dan sebab-dan-akibat dari peraturan masa lalu yang "tidak tertulis" ini. Untuk menyelesaikan masalah ini, kita harus terlebih dahulu mengenali masalah ini.


Niat di sini bukanlah untuk mencari salah, tetapi untuk memahami sepenuhnya keluhan dari perspektif orang bukan Melayu dan membantu mereka yang berkuasa untuk membuat keputusan untuk memperbaiki negara kita.
Ahli politik juga harus dipersalahkan kerana kenyataan keterlaluan yang mempersoalkan kesetiaan bukan Melayu, kata Arshad. 

"Patriotisme mengenai bukan Melayu dalam tentera, khususnya orang Cina dan India, tidak pernah menjadi masalah. Malah, sejak zaman pra-bebas, sepanjang tempoh kecemasan pertama dan kedua, dari tahun-tahun awal Pengawal Rumah, Super Templer's 12, Rejimen Persekutuan, misi menjaga keamanan Kongo, Konfrontasi, keganasan komunis bandar, peperangan hutan di Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak, pegawai-pegawai dan tentera bukan Melayu bertempur dengan lantang bersama-sama saudara Melayu mereka," - Presiden Patriot, Brigadier-Jeneral (Rtd) Mohd Arshad Raji

Beliau berkata bahawa "kejayaan yang amat dihargai" oleh pasukan keselamatan terhadap Parti Komunis Malaya dan pengganas bandar adalah sebahagian besarnya disebabkan oleh banyak operasi rahsia dan berbahaya dilakukan oleh Cawangan Khas dan perisikan tentera, yang kebanyakan daripadanya terdiri daripada orang Cina.
Arshad dan kumpulannya akan terus berusaha menggalakkan lebih ramai orang bukan Melayu  menyertai Angkatan Tentera.

Artikel ini adalah terjemahan dan olahan semula laporan "The naked truth on why non-Malays don’t join Armed Forces" yang diterbitkan oleh FMT pada 19 Disember 2017. 


tags :

Comments

Popular Posts